Reglerne for udlevering af enkeltoplysninger fra CPR til private er fastsat i CPR-lovens kapitel 12. Du kan læse mere herom i kapitel 12 i Vejledning om folkeregistrering.
Hvis du ønsker af få udleveret oplysninger om en anden person fra CPR, skal du altid henvende dig til en kommune. Du kan vælge en hvilken som helst kommune. Du skal ikke kontakte CPR-kontoret.
For at få oplysninger fra CPR om en anden person, skal du efter CPR-lovens § 42, stk. 6, altid forud kunne identíficere vedkommende ved enten:
navn (nuværende eller tidligere) og fødselsdato
navn (nuværende eller tidligere) og adresse (nuværende eller tidligere)
navn (nuværende eller tidligere) og personnummer
Kommunen kan opkræve op til 98 kr. (2025) for at behandle din anmodning. Betalingen dækker udgifterne til kommunens behandling af din anmodning, så du skal betale, også selv om du ikke kan få den oplysning, du ønskede.
Hvilke oplysninger kan alle få
Enhver, der som ovenfor beskrevet har identificeret en person overfor en kommune, kan efter CPR-lovens § 42, stk. 2, få følgende oplysninger fra CPR om den registrerede person:
1) nuværende navn, medmindre dette er beskyttet, jf. § 28,
2) nuværende adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og datoen for flytningen hertil,
3) eventuel stilling,
4) eventuel markering af, at den pågældende frabeder sig henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 3,
5) eventuel død, datoen for dødsfaldet og afdødes daværende adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28,
6) eventuel forsvinden og datoen herfor,
7) eventuel udrejse og datoen herfor, eventuel ny adresse i udlandet, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og datoen herfor,
8) eventuel kontaktadresse og datoen herfor og
9) eventuelt værgemål efter værgemålslovens § 6, datoen herfor og værgens navn og adresse.
Udbetaling af pension/forsikring i forbindelse med dødsfald
Der er særlige regler for udlevering af oplysninger til pensionsselskaber, forsikringsselskaber m.m. til brug for udbetaling af f.eks. pension ved dødsfald, se lovens § 42, stk. 3.
Kreditorer
Kreditorer kan få udleveret beskyttede navne og adresser efter lovens § 42, stk. 5, hvis der overfor kommunen er dokumenteret en forfalden fordring, se kapitel 12.3 i Vejledning om folkeregistrering.
Dokumenteret retlig interesse
Herudover kan der udleveres beskyttede navne og adresser, samt yderligere oplysninger på den registrerede, hvis der overfor kommunen er dokumenteret en retlig interesse i udleveringen af oplysningerne, se kapitel 12. 3 i Vejledning om folkeregistrering. Der er i loven fastlagt en særlig sagsgang med høring af den registrerede person, hvis det det drejer sig om beskyttede navne og adresse, der ønskes udleveret til brug for en dokumenteret retlig interesse.
Lejer eller ejer af en bolig
Enhver har efter lovens § 45 ret til hos en kommunalbestyrelse at få oplyst navne på personer, der ifølge CPR er tilmeldt i en bolig, som den pågældende dokumenterer at være (med)ejer eller lejer af. Dette gælder, uanset om de tilmeldte personer har navne- og adressebeskyttelse efter § 28.
Der kan kun udleveres oplysning om hvilke personer, der på forespørgselstidspunktet er registreret med bopæl i CPR på adresse. Det kan således ikke efter § 45 oplyses, hvem der boede der f.eks. dagen før eller et tidligere tidspunkt.
Afslag på udlevering af oplysning fra CPR
Du kan klage over en kommunens afgørelse efter CPR-loven til Digitaliseringsministeriet inden 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen, jf. CPR-lovens § 56, stk. 1. Klagen skal indsendes til kommunen, som skal vurdere, om din klage giver anledning til, at kommunen ændrer afgørelsen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen, sender kommunen sagen til ministeriet. Kommunen skal samtidigt sende genvurderingsafgørelsen til dig og sagens eventuelle øvrige parter og orientere om, at du/I har 4 uger fra modtagelsen af denne til at fremsætte bemærkninger til sagen over for ministeriet.