Hvem må abonnere på mine oplysninger i CPR?
Myndigheder og virksomheder har ret til at få leveret personoplysninger fra Det Centrale Personregister (CPR). Dette følger af CPR-loven.
Det er et krav, at myndigheden hhv. virksomheden efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven kan godtgøre et sagligt formål hermed.
Hvem abonnerer på mine oplysninger i CPR?
Ved at benytte CPR's registerindsigt på borger.dk kan du se, hvad der er registreret om dig i CPR.
Her kan du også se, hvilke myndigheder og virksomheder der abonnerer på dine oplysninger.
Hvilke personabonnementer findes der?
- Personnummerabonnenter offentlige myndigheder
Myndigheden har foretaget identifikation ved anvendelse af personnummer.
Det kan forekomme, at også private virksomheder indgår her (f.eks. KMD A/S). Det skyldes, at virksomheden kan være såkaldt databehandler for myndigheden.
- Personnummerabonnenter private virksomheder
Virksomheden mv. har foretaget identifikation ved anvendelse af personnummer.
- Personabonnementer med navn og adresse til private virksomheder
Virksomheden mv. har foretaget identifikation ved anvendelse af navn og adresse eller navn og fødselsdato.
Hvilke oplysninger kan myndigheder og virksomheder abonnere på?
Offentlige myndigheder
Offentlige myndigheder har ret til at modtage alle oplysninger fra CPR, hvis myndigheden er berettiget til at modtage oplysningerne efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Bestemmelsen om videregivelse af oplysninger til offentlige myndigheder findes i CPR-lovens kapitel 8.
Virksomheder
Private virksomheder, foreninger mv. kan modtage visse oplysninger fra CPR om en større afgrænset kreds af personer, hvis virksomheden er berettiget til at modtage oplysningerne efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Virksomheden skal forhånd have identificeret personen, der ønskes oplysninger om, via personnummer eller navn og adresse.
Følgende oplysninger kan videregives til private virksomheder:
- Nuværende navn, medmindre dette er beskyttet
- Nuværende adresse, medmindre denne er beskyttet, og datoen for flytning hertil
- Eventuel stilling
- Beskyttelsesoplysninger (Navneog adressebeskyttelse, markedsføringsbeskyttelse, kreditadvarsel)
- Eventuelt dødsfald og datoen herfor
- Eventuel forsvinden og datoen herfor
- Eventuel udrejse og datoen herfor
- Eventuelt værgemål, datoen herfor og værgens navn og adresse
- Eventuel kontaktadresse og datoen herfor
- Løbende ændringer i ovennævnte oplysninger
Bestemmelsen om videregivelse af oplysninger til private virksomheder findes i CPR-lovens § 38.
Der videregives aldrig personnumre til private.
Spørgsmål til et personabonnement
Hvis du mener, at en myndighed eller en privat virksomhed ikke er berettiget til at abonnere på dine oplysninger, skal du selv kontakte myndigheden eller virksomheden.
Nogle personabonnementer giver ofte anledning til spørgsmål. Læs mere.
Du skal selv skrive et brev og sende det til myndigheden eller virksomheden. Du kan også selv danne et udkast til brev ved hjælp af selvbetjeningsløsningen, som du finder, når du ved hjælp af den digitale selvbetjeningsløsning henter en registerindsigt på dine oplysninger i CPR. Du skal klikke på knappen ud for det abonnement, som du ikke mener er berettiget.
Det kan være en fordel, at du angiver, hvorfor personabonnementet efter din opfattelse ikke er berettiget.
Myndigheden eller virksomheden skal besvare din henvendelse inden for rimelig tid, og de skal kunne godtgøre, at der aktuelt er et sagligt formål med personabonnementet på dig. Kan de ikke det, skal de slette personabonnementet.
Bemærk:
Du skal selv sende brevet.
Du skal også selv finde myndighedens eller virksomhedens kontaktoplysninger.
Myndigheder kontaktes bedst via Digital Post på borger.dk
Hvis du ikke kan identificere en virksomhed ud fra navnet, kan du anvende CVR-nummeret og foretage opslag på cvr.dk.
Du kan klage til Digitaliseringsministeriet v. CPR-administrationen
Hvis du mener, at myndigheden eller virksomheden ikke kan godtgøre et sagligt formål med abonnementet, kan du anmode myndigheden eller virksomheden om at slette abonnementet.
Hvis myndigheden eller virksomheden derefter ikke slette abonnementet, kan du klage til CPR-kontoret.
Hvis myndigheden eller virksomheden ikke besvarer din henvendelse inden for rimelig tid, kan du også klage over personabonnementet til CPR-kontoret.
Du gør dette ved at sende Digital Post til CPR-Administrationen.
Du skal vedlægge dokumentation for den dialog, du har haft med myndigheden eller virksomheden om personabonnementet.